Ring oss! 019-20 73 30

BigFoot polerar Porsche

Till sommaren hör sol, glass och nypolerade bilar! Er topplista kanske ser lite annorlunda ut, men det är svårt att förneka intrycket av en välpolerad bil en solig dag och likaså förskräckelsen av ett dåligt polerjobb under samma sol. Men som alla vet, eller snart kommer bli varse, är vägen fram till den perfekta glansen sällan rak. WER, tillsammans med Dennis på DTR Bilvård, tog sig an att göra en 1988:års Porsche 911 Carrera Targa sommarfin och sätta Rupes BigFoot system på prov. Så här gick det!

Liksom det finns en myriad av olika bilmodeller så finns det mängder av olika lacker som alla beter sig mer eller mindre olika. Den största utmaningen vid ett polerjobb är således att hitta den, för lacken, rätta kombinationen av polermedel, polersvamp och maskin. Lacken på Porschen som vi polerar på är solid röd, det vill säga utan klarlack. Så här såg bilen ut innan vi började polera. Närbilden är tagen på en av bakskärmarna. (Du kan klicka på bilderna för att se dem i större format)

P1060122 editP1060309

Det är en bra idé att börja polera med mjukare svampar och ”snälla” polermedel för att lära känna lacken man arbetar med. Beroende på hur lacken reagerar på kombinationen av snälla produkter kan man gå på med mer aggressiva. I vårt fall visade sig att vi behövde lite mer cut för att få bort reporna.

P1060407P1060425

Här ovan har vi börjat hitta rätt kombination. Rupes gula polersvamp tillsammans med Rupes gröna polermedel, Quarz (New Formula), ett bra alternativ för enstegs polering oavsett lacktyp.

P1060717

Till slut så bestämde vi oss för att köra det första polersteget med den gula microfiberpaden från Rupes för att den avverkade lagom mycket samt var tacksam att rengöra. Vi provade att köra med LHR21ES men bestämde oss efter lite test att LHR12E passade jobbet bättre. Med sitt kortare slag så fick vi precis den avverkningen vi letat efter. LHR12E, eller ”Duetton” som den också kallas, har en mindre motorkropp än sina bröder LHR21ES och LHR15ES vilket gör att den är väldigt trevlig att hantera med en hand. Detta för också med sig att man kan komma nära intill arbetsytan med ögonen för att få full uppsikt över vad som sker under dimman av polermedel.

IMG_9815

När man polerar en porös, oxiderad lack så behöver man ständigt rengöra polersvamparna. Rupes microfiberpad, som man kan kalla lammull på modernt vis, visade sig vara förträfflig till denna typ av lack, eftersom allt vi körde med blev igensatt väldigt fort så sökte vi något som vi kunde rengöra lätt. På denna i grunden gula microfiberpad (9.BF150XM/2) behövdes bara något drag med blåspistolen utifrån och in och sen var paden tufsig och ren, redo för nästa panel.

temp

Här mäts lacktemperaturen direkt efter avslutad polering. Det är aldrig fel att veta hur mycket värme olika maskiner/verktyg producerar. Som mest uppmättes 62.3 grader med LHR21ES, dvs ingen fara att bränna lacken. Lack är som mest känslig där ytskiktet är som tunnast, dvs veck och kanter. Man ser ibland gamla bilar som har polerats så många gånger att grundfärgen börjar framträda på vissa ställen. Dessa ställen brukar så gott som alltid vara veck och kanter, inte för att man polerar mest där utan för att lacken är mest tunn och känslig vid dessa områden.

P1060421

Denna lilla oumbärliga lampa synar lacken som ingen annan. Man tycker ytan ser helt okej ut innan man slår på denna för att genast upptäcka nya defekter i lacken. Bara att jobba vidare! LL150 som lampan heter har 140 lumen och beroende på fokus 450-5000 Lux (Luminans)

IMG_9832

Det är detaljerna som gör helhetsintrycket! På de mest svårpolerade ställena så använde vi LHR75E mini, här tillsammans med Rupes gula polersvamp och Rupes gröna medel.

IMG_9840

Med grundarbetet färdigt, gjort till största delen med gul microfiberpad, grönt polermedel och LHR12E, så var det nu dags för att få upp glansen.

P1060724

Här använder vi  Rupes vit kork diamond tillsammans med vit polersvamp och maskin LHR21ES. Detta får bli det avslutande polersteget för maximal finish. Den matta oxideringen har avverkats och nu blir det härlig djup glans. Notera att maskinen är så välbalanserad att man styr den enkelt med en hand.

P1060707

Här ovan ser ni återigen en bild på bilens bakskärm, fast nu i sådan glans som den förtjänar.

P1060743

Produkterna som användes under arbetets gång var följande: LHR21ES, LHR12E, LHR75E, LL150, 9.BFQUARZ, 9.BFDIAMOND, 9.BF150XM, 9.BF100XM och 9.BF180S.

Lycka till med era polerjobb!

//WER