Ring oss! 019-20 73 30

Snabba ryck för JRM Racing!

De träffades första gången på ett street race utanför Stockholm med var sin supertrimmad bil.
Nu driver Jimmy Svensson och Joakim Dyrstedt det framgångsrika JRM Racing i Södertälje som specialiserat sig på att just trimma bilar.
– Ja, det är en hobby som spårat ur, säger Jimmy och skrattar.

Sedan starten för tio år sedan har JRM Racing gjort större ingrepp på närmare 700 bilar och gjort dem extremt snabba. Då handlar det om bilar som redan i standardutförande har rejäla fartresurser som Mitsubishi Evolution, Subaru Impreza, Porsche och Lamborghini.

– Vi bygger om motor och växellåda samt justerar chassit och programmerar om styrsystemet beroende på ändamålet med bilen. Vi bygger såväl rally- och banbilar som renodlade street-bilar, berättar Jimmy.

I normala fall står alltid ett 20-tal bilar inne på verkstaden för större eller mindre justeringar. Flödet är väsentligt och i snitt blir en bil om dagen leveransklar.

– Då är det viktigt att ha rätt verktyg och att inte helt plötsligt stå utan förbrukningsmaterial. Vi har bara goda erfarenheter av grejorna från WER som vi köper via Berner. Och behöver man något speciellt tryckluftsverktyg, så är det bara att titta i Werktygsboken.

Jimmy är väldigt förtjust i Shinanos tryckluftsverktyg, att det finns en mängd små, fina verktyg med bra åtkomlighet, som exempelvis deras mini spärrskaft och små slipar.

– Vi har också fått möjlighet att prova Shinanos nya minisåg och den är helt suverän.

Extrema bilar

Många extrema bilar har passerat revy, men Jimmy har några favoriter. Bland annat när de byggde Europas första Lamborghini Gallardo med dubbelturbo och fördubblade antalet hästkrafter till en bit över 1 000.

– Just nu är det extra kul att bygga om Nissan GT-R. De har cirka 500 hästkrafter i standardutförande, men när vi är klara är det höjt till 600-900 hästkrafter.

Men smakar det, så kostar det. En Nissan GT-R kostar cirka en miljon kronor att köpa ny. När JRM Racing är klara får kunden punga ut med från 30 000 kronor till uppemot en halv miljon kronor.

– Vi har en väldigt blandad kundkrets av bilintresserade i huvudsakligen Sverige, Norge och Danmark. Det är personer med det gemensamma att de har en passion för bilar och bilsport, säger Jimmy.

Hans och Joakims förhållande till bilar är också minst sagt passionerat. Street race är visserligen ett passerat kapitel, i dag kör Joakim banracing och Jimmy tävlar i rally (trimmat 4WD) med en Mitsubishi Evo 6.

Och till vardags då? Man kan lugnt säga att Jimmy lever sitt varumärke.

– Privat kör jag en Nissan GT-R, trimmad förstås, skrattar han.