Till sidans huvudinnehåll

KÖP- OCH LEVERANSVILLKOR

För företagskunder 

Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter även kallad "du") hos WER-agenturer AB (org.nr 556131-1829), hädanefter kallat "WER-agenturer", "oss" eller "vi", på WER-agenturer webbplats, via mail, telefon eller övriga kontaktvägar (gemensamt kallade "wer.se").

Priser

Priser som anges på wer.se anges exklusive moms eller inklusive moms beroende på vad kunden på wer.se har gjort för val. Oavsett hur priserna visas på wer.se summeras alltid priserna inklusive moms och eventuella övriga kostnader innan genomfört köp.

Betalningsförfarande för företagskunder

Företagsfaktura
Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura (”företagsfaktura”).

Kreditprövning
Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas. Notera att kreditprövning genomförs efter lagd order och mottagen orderbekräftelse. Efter genomförd kreditprövning kan din förfrågan nekas och du erbjuds då att betala med kort.

Betalningsvillkor
Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Förskottsfaktura
En manuell kreditprövning kan även komma att genomföras av oss. Efter överenskommelse med kundservice kan förskottsbetalning direkt till WER-agenturer godtas.

Beställning

Hos WER-agenturer kan du beställa produkterna via wer.se, e-post eller via kundservice på 019-20 73 30.

Leverans

WER-agenturer lagerhåller de flesta av de produkter som visas på webbplatsen. Produkter som finns i lager skickas normalt inom det antal arbetsdagar som anges. Om leveranstiden skulle avvika ifrån detta, meddelar WER-agenturer dig som kund, förutsatt att du har angivit en korrekt e-postadress. Du har vid försening rätt att häva köpet utan extra kostnad förutsatt att din beställning avser produkter inom ordinarie sortiment. Om leveranstiden skiljer avsevärt mellan olika produkter förbehåller vi oss rätten att dela upp din leverans.

Frakt

WER-agenturer använder Schenker som huvudspeditör för att hantera försändelser. Även andra fraktalternativ kan förekomma beroende på produktens utformning och mottagarens ort. Fraktalternativ som erbjuds innefattar ombud, företagspaket samt pallförsändelser. Fraktavgiften är beroende av produktens pris och karaktär och presenteras innan genomfört köp.


Transportskada

Om produkten kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ber vi dig i första hand anmäla detta till speditören. Därefter kontaktar du oss via vårt kontaktformulär och anger ditt ärendenummer från speditören.

Shipment to foreign countries

We can upon request ship to other countries than Sweden. Please send us your request to info@wer.se. European companies with a valid VAT-number do not have to pay the Swedish VAT. We will without exceptions require prepayment or credit card payment. We reserve the right to refuse sales to foreign countries.

Outlösta paket 

För paket som inte löses ut av kund inom angiven liggtid, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för fraktavgift, speditörens returfrakt till WER-agenturer samt administrationsavgift. Detta gäller även om WER-agenturer har skickat produkten till kunden "fraktfritt".

Garanti och reklamation

Garanti
De flesta produkter i vårt sortiment omfattas av 1 till 2 års garanti från tillverkaren. Även längre garantitider kan gälla för vissa produkter. Garantitider och villkor går att läsa på enskild tillverkares hemsida, notera att villkor kan skilja mellan privatperson och företag. Observera också att vissa tillverkare erbjuder en utökad garantitid om du registrerar ditt verktyg på deras hemsida. I första hand kommer produkten repareras, men även utbyte kan ske om kostnaden för reparation blir oskäligt hög.

Fel som beror på följande orsaker omfattas vanligtvis inte av tillverkarens garanti:
• En olyckshändelse efter det att du har fått produkten
• Vanvård
• Onormal användning
• Att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar
• Delar anses vara förslitningsdelar t.ex chuck, kol och tillbehör

Reklamation vid företagsköp
När du handlar som företagare, eller använder ett företagsnamn på kvittot, tillämpas Köplagen (1990:931). Enligt denna lag har köparen 2 års reklamationsrätt. Reklamationsrätten omfattar endast tillverkningsfel. Vid en reklamation är det du som köpare som ska påvisa och göra det sannolikt att det är ett tillverkningsfel. Om du önskar nyttja din garanti eller reklamera din produkt kontakta oss via vårt kontaktformulär, så hjälper vi er med att skapa upp ett ärende. Uppge ditt ordernummer och bild på serienummer (om det finns på produkten) samt en felbeskrivning för snabbare hantering.

Tvist

Om du är missnöjd med ditt köp eller hanteringen av ditt ärende rekommenderar vi att du i första hand kontaktar vår kundservice per mail eller telefon. Om vi inte kan komma överens ska en tvist med anledning av detta avtal avgöras enligt svensk lag och av svensk domstol.

Personuppgifter

Alla personuppgifter som du lämnar till WER-agenturer hanteras i enlighet med WER-agenturer policy för information om behandling av personuppgifter. Efter att du har genomfört ditt köp hos WER-agenturer kan din e-postadress och mobilnummer komma att användas för marknadsföringsändamål. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till marknadsföring genom att hantera ditt samtycke via "Mina sidor" på wer.se.

Läs mer om vår policy här.

Orderhistorik

Dina tidigare ordrar kan du se under "Mitt konto". Om du klickar på en order visas utförligare information, samt alla orderrader. Du kan kopiera en order och ha som underlag när du vill handla på nytt. Om du klickar på artikelkoden visas gjorda leveranser. I orderöversikten kan du se och klicka på en liten symbol till höger om ett paket är spårbart via vår spårningsfunktion.

Övrigt

Vi förbehåller oss rätten att vägra försäljning till företag eller privatpersoner.

Felaktig information 

Vi reserverar oss för eventuella skrivfel som exempelvis:

  • Felaktigt publicerade priser

  • Felaktiga specifikationer och tekniska data

  • Felaktiga bilder

  • Felaktig kompabilitet

Vi reserverar oss för att beställda produkter kan utgå hos vår leverantör och vi därför inte kan fullfölja vårt avtal. Om det mot förmodan skulle ske kontaktar vi dig och i största möjliga mån försöker vi hitta en motsvarande produkt.

Force Majeure

Om du är en företagskund gäller att WER-agenturer är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om den har sin grund i befriande omständigheter som försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet enligt nedan. Såsom befriande omständighet ska anses vara bland annat: Myndighetsåtgärd, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, terror, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning.

I Force Majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc. Vid eventuella otydligheter eller frågor, är ni mer än välkomna att kontakta vår kundservice. Avtal mellan dig och oss ingås på svenska om inte annat uttryckligen överenskommes i det enskilda fallet.

 

WER-Agenturer AB tillämpar, om inget annat anges, bestämmelserna som anges i FVU05.
Fullständig information om dessa hittar ni här.